Tlak v pneumatikách: Průvodce informací o stavu vašich pneumatik

Tlak v pneumatikách: Auto
Pneumatika
Tlak v pneumatikách: Průvodce informací o stavu vašich pneumatik
Ohodnoť článek

Pneumatiky vašeho auta snášejí velké síly. Jak poznáte jaký je správný tlak v pneumatikách a kdy máte kola správně nafouknutá a jak často byste měli jejich tlak kontrolovat? Poradíme vám několik užitečných rad, které rám do značné míry ušetří i peníze.

Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách

Tlak v pneumatikách: Tlakoměr
Tlakoměr KELLIT PRO

Tlak v pneumatikách odborníci doporučují kontrolovat alespoň jednou za čtrnáct dní. Ideálně rovnou na benzinové stanici. Natankujete nové palivo do nádrže a současně si zkontrolujete na příslušném kompresoru i tlak v pneumatikách. Můžete stav svých pneumatik zkontrolovat i vizuálně. Tuhle kontrolu odborníci spíše nedoporučují. Proč? Protože ta slouží pouze k orientační kontrole v případě podezření na poškození pneumatiky či jiný defekt.

Ideální kontrola je pak jednou do měsíce, kdy svému plechovému miláčkovi zkontrolujete přesnou hladinu tlaku pomocí příručního tlakoměru doma před jízdou. Doporučujeme tlak v pneumatikách kontrolovat spolu s kontrolou množství oleje a dalších důležitých kapalin pro jízdu vašeho automobilu. Tlak byste si měli kontrolovat také před každou delší jízdou.

Tlak v pneu je důležité kontrolovat vždy za studena. To znamená před jízdou. Například po ránu nebo alespoň dvě hodiny od poslední jízdy, která trvala méně než 3 km za nízké rychlosti. Pokud máte podezření na špatné nahuštění a pneumatiky případně pneu jsou ještě teplé a vy nemůžete čekat na jejich úplné vychladnutí, připočtěte k doporučenému tlaku  0,3 bar.

Nikdy byste neměli kola upouštět zatepla, v tomto případě může dojít k jejich poškození. Abyste zamezili zbytečnému ucházení tlaku z pneumatiky, nezapomeňte po každé kontrole nasadit na ventily kryty a vyměňte je vždy spolu s novými pneumatikami. Nezapomínejte ani na kontrolu tlaku v pneumatice u rezervního kola vašeho automobilu, pokud jím je váš vůz vybaven.

Rozdíl tlaku v pneumatikách v zimních a letních měsících

Tlak v pneumatikách: Zimní pneumatika
Zimní pneumatika

Abyste zkontrolovali přesný údaj na vašem tlakoměru či kompresoru, doporučuje se okolní teplota kolem dvaceti stupňů Celsia. Tlak vzduchu v pneumatice se mění s teplotními výkyvy okolního vzduchu. Čím bude vzduch v pneumatice chladnější, tím bude jeho tlak nižší. Rozdíl okolní teploty vzduchu o deset stupňů Celsia pak u tlaku v pneumatikách klesá až o 10kPa, to je 0,1 bar.

V jarních a letních měsících pak musíme počítat s vyšší teplotou okolního vzduchu a tím i vyšší teplotou vzduchu v pneu. Tlak vzduchu v pneu v teplých měsících bude vyšší. U měření tlaku opět počkáme na jejich vychladnutí na okolní teplotu.

Jaká je správná hodnota tlaku v pneumatikách

Faktorů, které ovlivňují správnou hodnotu tlaku v pneumatikách je celá řada. Odvíjí se především od velikosti pneumatik, rozložení hmotnosti nápravy a především od konstrukce automobilu. Většinou se u osobních automobilů uvádí tlak v pneumatikách kolem 2,3 baru, při obvyklých jízdních podmínkách. Budete-li ale automobilem přepravovat těžší náklad, například při stěhování nábytku, výrobce zde zcela jistě doporučí jiný stav tlaku v pneu.

Oba dva typy příkladu najdete v uživatelské příručce vašeho vozu, nebo na internetových stránkách výrobce. Pokud nemáte možnost ani jednoho využít, nezoufejte. Podívejte se na karoserii vašeho vozu, například na vnitřní straně krytu u palivové nádrže, na dveřích řidiče, nebo u pojistkové skříňky. Kupříkladu tlak v pneumatikách octavia je 2,0/2,2 bar.

Co se stane, když je pneumatika špatně nahuštěná

Nejčastějším faktorem opotřebení vašich pneumatik je právě jejich špatné nahuštění tlaku. Pokud jsou vaše pneumatiky podhuštěné, způsobujete si tak nadměrné ojetí vnějších části pneumatiky, říká se jí ramenní část. Díky podhuštění pneumatiky dochází k nižší přilnavosti pneumatiky k vozovce. Zde dochází k přilnavosti tlakem bočnic. Bočnice pak tlačí na středovou část vzorku pneumatiky, která je pak při nedostatečném tlaku ohýbána dovnitř. Tímto způsobem tvarovaná pneumatika zcela ztrácí svoje jízdní vlastnosti a kontrola nad vaším vozidlem je značně zkreslená. Pokud budete mít nižší tlak na předních pneumatikách, bude docházet k nedotáčivosti, kdežto podhuštěná zadní náprava bude vaše auto hnát k přetáčivosti.

Jsou vaše kola podhuštěny, zvyšujete nejen jejich přímé opotřebení, ale také zvyšujete jejich valivý odpor během jízdy. To vede také k celkově vyšší spotřebě vašeho automobilu. Podhuštění pneumatiky o jeden bar zvyšuje celkovou spotřebu vašeho vozu až o celých šest procent a to už je patrný rozdíl pro vaši peněženku.

Ne vždy ovšem znamená nižší tlak v pneumatikách nutné zlo. Má-li váš vůz před sebou jízdu v těžkém terénu, nižší tlak v pneumatikách se v tomto případě naopak vyžaduje. Pneumatiky totiž dosáhnou daleko lepší přilnavosti na nerovném povrchu. Podhuštění se také doporučuje při jízdě na ledu nebo v hlubokém sněhu, zde totiž dojde k daleko většímu kontaktu zimní pneumatiky s okolním povrchem a tudíž projedete snáze než s dobře nafouknutou pneumatikou.

Budete-li mít naopak pneumatiku přehuštěnou, poškodíte si předčasně její střed, tedy střední část běhounu. Toto vzniká přesně naopak, jako tomu je v případě podhuštěné pneumatiky. To znamená, že střed dezénu pneumatiky je vytlačený vzduchem v pneumatice a redukuje kontakt postranních bočnic pneumatik s vozovkou.

Kontrola nad vozidlem je v tomto případě opět snížená. Také komfort z jízdy je nedostačující z důvodu nižšího tlumení nerovností na vozovce. Při podhuštěné nebo přehuštěné pneumatice se vystavujete riziku. Zkrátíte dobu životnosti až o polovinu.

Pokud máte špatný tlak v pneumatikách, vstavujete svůj vůz aquaplaningu. Snižujete jeho jízdní vlastnosti v zatáčkách, i v přímém směru a prodlužujete tak brzdnou dráhu vozu.

Vaše komentáře:

Přidejte komentář


*