Vyberte si nejlepší ze šesti typů automobilových kol

Kolo
Vyberte si nejlepší ze šesti typů automobilových kol
Ohodnoť článek

Celkový vzhled auta jednoznačně podtrhují kola. Ke každému z nich je ale třeba přistupovat zcela odlišně. Připravili jsme pro vás přehled nejčastěji používaných automobilových kol, které jsou běžně v prodeji. Výsledek testu si rozhodněte sami.

Drátěné skvosty kol

Historicky nejstarší kola, která se v dnešní době (bohužel pro oči) nepoužívají, ale jde o opravdu mistrovské kousky umění a řemeslnou pečlivost, která starším vozům dodávala punc elegance. Ráfek je se středem spojen jednotlivými paprsky, může jich být i na sedmdesát, uspořádané pod různými úhly, aby zachycovali rovnost mezi autem a vozovkou. Časově je výroba velmi náročná, protože se výroba dělá jediným způsobem a to systematickým postupem uchycování drátů.

Velmi oblíbená ALU kola

Vyrobená ze slitiny hliníku a dalších lehkých kovů známe všichni a co si budeme namlouvat, vidíme je takřka všude. Odlévají se jako jeden kus nízkotlakým nebo gravitačním litím a nastříkají se ochrannou vrstvou laku, na který si musíme dávat pozor při parkování u obrubníků, ALU se rádi škrábou do hloubky. Zcela běžné jsou už speciální ALU pro zimní provoz, ale i přesto pozor na chemické posypy. Kolo má nižší odolnost vůči poškrábání a chemickým posypům, je zde vyšší pořizovací cena a nižší tuhost. Mají ale krásný vzhled a jsou lehká.

Disková kola

Na plecháčích moc parády sice neuděláme, ale patří k nejlevnějším kolům na trhu. Dostaneme je proto na velkosériovou výrobu aut. Skládají se z ráfku a disku, který slouží jako spojovací část mezi nábojem a ráfkem kola. Obě tyto části jsou spojovány svářením, disky jsou vyrobeny lisováním jedním kusem oceli s otvory kvůli dosažení nižší hmotnosti kola a ventilačního účinku chlazení brzd. Ocelová kola jsou tedy levná, jednoduchá na výrobu, vhodnější pro zimní provoz (nevadí jim chemický posyp) ale mají menší tuhost disku ve srovnání s litými koly, esteticky nic moc nevypadají a  jsou těžší.

Kovaná kola

Kováče patří mezi nejpevnější ale zároveň nejlehčí kola. Vyrábí se zápustkovým kováním z lehkých slitin. Podrobená jsou složitému procesu výroby, během které jsou požity speciální nástroje, materiál se hydraulickým kováním naková do formy, tvaruje se a následně zpracovává do výsledné podoby. Za tento proces zákazník ale musí připlatit. Nespornou výhodou je nízká hmotnost, vysoká pevnost, krásný design.

Elektrony

Hořčíková kola jsou vyrobená ze slitiny hořčíku a jedná se o velmi drahá a lehká kola. Většinou všichni říkáme elektrony všem kolům vyrobených z hliníku, ale toto označení je špatné a kola si tento název opravdu nezaslouží. Elektrony jsou používány především pro závodní auta, při závodech se ale začalo přicházet na jejich nevýhody, mohou začít hořet. Proto byly na závodech později zakázány. Dochází u nich i ke korozi a později mohou prasknout. S hliníkovými koly tento problém odpadá.

Dělené disky

U složených kol je možné kombinovat více materiálů, například ocelový disk z plechu a litý hliníkový střed. Rozlišujeme ze dvou až třídílných kol, ráfek se středem je spojen šroubem, v osmdesátých a devadesátých letech velmi oblíbená límcová kola. Jde proto o kola se specifickým designem s vyšší hmotností a vyšší pořizovací cenou, díky náročnější výrobě.

Kopírky

Napodobeniny kol, na které se zaměřil Mercedes-Benz asi Mercedes-Benz mluví za vše. Kola jsou nejdůležitějším bezpečnostním prvkem a proto bychom se rozhodně neměli zlákat napodobeninou luxusních továrních výrobků. Výroba automobilových kol podstupuje řadou složitých výrobních procesů a u napodobenin tomu tak ve většině případech není. Může dojít při jízdě ke vznětu či prasknutí kola a zde se šetřit opravdu nevyplácí.

Vaše komentáře:

Přidejte komentář


*